Ladestation til elbiler: opladning via et Schuko-stik

Schuko-stikket, også kendt som Euro-stikket, er et almindeligt anvendt stik i Europa. Stikket gør det muligt at sætte strøm til enheder på det tidspunkt, hvor de bruges, men det kan også bruges til at oplade en elbil, når der ikke er en ladestation i nærheden. Dette stik har dog også nogle ulemper, som brugerne bør være opmærksomme på.
Kort om opladning via et Schuko-stik
Det er muligt at oplade en elbil via en normal stikkontakt, men opladningen er langsom, og man kan kun oplade sikkert på en separat sikret gruppe.
Overbelastning
For at oplade sikkert via en stikkontakt skal den være tilsluttet sin egen gruppe uden forlængerledning imellem. Ellers er der risiko for overbelastning, og sikringerne springer.
Lav opladningshastighed
Særlige elbilopladere er designet til at oplade en elbil på den mest effektive måde. Det er et Schuko-stik ikke, og det vil derfor tage meget længere tid at oplade bilen helt. Der er udviklet mobilopladere med hurtigere opladningstid og overspændingsbeskyttelse, men risikoen ved disse er, at vægten kan beskadige stikkontakterne.
Eksempel på beregning af opladningshastighed
Lad os se på et eksempel på opladning af en elbil med en batterikapacitet på 60 kWh. Vi antager, at bilen er tom, og at opladningstiden er den samme for begge opladningsmuligheder. Nedenfor er beregningerne for opladningsmulighederne:
|
|
Schuko-stik |
Schuko-stikbegrænset |
EV-oplader |
|
Maksimal effekt |
3,7 kW |
2,3 kW |
11 kW |
|
Tid til fuld opladning |
16,22 timer |
26,09 timer |
5,45 timer |
Som du kan se, er opladningstiden med en elbiloplader betydeligt kortere end med et Schuko-stik, især hvis stikket er afgrænset.
Selv om Schuko-stikket er praktisk, når der ikke er en ladestation i nærheden til at oplade en elbil, er det primært en nødløsning. Når man overvejer risiciene, er det sikkert at oplade via det, men at investere i en hjemmeladestation er en mere effektiv og sikker måde at oplade en elbil på.